Vybíjení autobaterie po výměně autorádia

Problémy s vybitím autobaterie se často vyskytují u modelů automobilů koncernu VW vyrobených v letech 2003 až 2007.

Většina autorádií s CAN-BUS funkcí vozidel koncernu VW využívá CAN-BUS verze 2.0. Pro správné fungování je nezbytné mít správně nakódovanou gateway jednotku v automobilu. Většina moderních vozidel dnes automaticky splňuje standard CAN-BUS verze 2.0, proto nemusíte provádět žádné úpravy pro kompatibilitu s novým autorádiem. I když v minulosti bylo aktualizování gatewaye častější, zejména u vozidel z let kolem 2003 až 2007. Novější vozy již obvykle automaticky splňují tento standard bez nutnosti zásahů po instalaci nového autorádia.

Potíže s vybíjením baterie mohou vzniknout nejen při instalaci aftermarket autorádií, ale také při výměně originálních autorádií značek Škoda a Volkswagen. Zejména pokud jde o výměnu mezi faceliftovými a předfaceliftovými verzemi vozu. To platí například pro situace, kdy dochází k změně autorádia Columbus ze Škoda Octavia 2 facelift na Škoda Octavia 2 předfacelift.

V některých případech může být nezbytné aktualizovat software v gateway jednotce, aby nové autorádio správně fungovalo a zamezilo vybíjení baterie. Tato aktualizace může také povolit další funkce ve vozidle, jako je spínání režimu zpátečky pro zobrazení zpětné kamery a parkovacích senzorů, zobrazování informací o vozidle (například palivo v nádrži, otáčky motoru) nebo osvětlení tlačítek na autorádiu.

Existuje několik typů gateway jednotek, u kterých je menší pravděpodobnost vybíjení baterie. Například typy 1K0 907 530 s indexy L, P, Q, S, AA, AB, AC, AD a v některých případech E a K by měly být vhodné. Pokud se rozhodujete pro výměnu gateway jednotky, doporučenými indexy jsou například AA a AD, kde AD je nejnovější a poskytuje plnou podporu funkcí autorádia a zároveň minimalizuje riziko vybíjení baterie.

Při rozhodování o typu gateway jednotky je důležitý nejen ročník výroby automobilu, ale také jeho výbava, například přítomnost automatické klimatizace, multifunkčního volantu, parkovacích senzorů a typu autorádia.

Pokud již vlastníte starší typ gateway jednotky, nemusíte nutně kupovat novou, často stačí provést aktualizaci stávající jednotky.

Problém do roku 2007

Pokud je vaše vozidlo vyrobeno po roce 2007, nemusíte se obávat problémů s vybíjením baterie při výměně autorádia. Od tohoto roku by měla být tato záležitost opravena a problémy s vybíjením by neměly být.

Je důležité poznamenat, že problémy s vybíjením autobaterie mohou mít různé příčiny, nejen spojené s autorádiem. Může to být například neuzamčené vozidlo, komfortní jednotka a další faktory. Pokud se setkáte s problémem, kdy váš vůz vybíjí baterii a nemůžete ho nastartovat. Je vhodné provést kontrolu akumulátoru a zjistit přesnou příčinu problému. Měření baterie a odborná kontrola v autorizovaném servisu může pomoci identifikovat důvod vybíjení a provést nezbytné úpravy.

Další možností je neodborně provedená instalace autorádia, což můžete často poznat tím, že se autorádio nevypne po vytáhnutí klíčku ze zapalování. Většina autorádií, která nejsou dodávána přímo výrobcem, má ve své kabeláži oddělený červený a oranžový kabel. Tyto kabely slouží k udržování napájení autorádia i po vypnutí motoru, aby se uchovala nastavení a paměť. Toho se využívá v případě absence CAN-BUS jednotky. Avšak pokud jsou tyto kabely nesprávně zapojené, může to způsobit, že se autorádio nevypne a  časem dojde k vybití autobaterie.

U aftermarketových autorádií jsou často červený a oranžový kabel rozpojeny již od výrobce. Tento svazek je často označen nápisem: "Connect if not CAN". Je důležité zajistit, že tyto kabely nejsou propojeny.

Connect if not CANBUS_everest_technoloy

Problém spojený s modulem gateway se týká pouze vozidel, která jsou vybavena tzv. Fakra (MOST) konektorem. Konektor má podobu velké kostky a obsahuje kompletní kabeláž k autorádiu. Zde je prováděno uspávání autorádia pomocí sběrnice CAN. U starších typů konektorů, známých jako ISO konektory, problém s uspáváním rádií v důsledku modulu gateway není. U těchto vozidel je autorádio fyzicky odpojeno od napájení, a proto nedochází k potenciálnímu problému s vybitím baterie z důvodu gateway.

Specifické vozy 

Ve výjimečných případech u Škoda Octavia 2, které jsou vyrobené v roce 2007/2008 a nemají ve voze gateway jednotku od výrobce Temic, ale Siemens je nutná výměna za novou jednotku. Tyto jednotky se nedají přehrát.

VW Transporter T5 předfacelift (2003-2009) existuje ve 2 variantách.  S ISO kabeláží (bez problémů) a s MOST konektorem obsahujícím CAN kabeláž (CAN HIGH, CAN LOW), které však jsou vždy v tomto ročníku na verzi CANBUSU 1.6 a nelze jej přehrát. Připojení autorádia do tohoto vozu je samozřejmě možné, ale vyžaduje to vyvedení nového nezávislého napájecího kabelu.

Tabulka nejrozšířenějších vozů

seznam_vozu_gateway_everest_technology_

Pomocí diagnostiky VCDS můžete zjistit verzi gateway softwaru v autě. Pokud je verze 0120, autorádio bude bránit uspání jednotky a baterie se vybije. Je třeba aktualizovat gateway jednotku Temic na verzi 0178.